Sök:

Sökresultat:

5494 Uppsatser om Kommersiell risk - Sida 1 av 367

Risker vid svensk företagsverksamhet i Estland

All companies face risk in their daily business. Internationalised companies tend to experience higher risk due to for example unfamiliar business environment than companies that act only on the national market. Estonia became independent as late as in 1991 and is therefore a new interesting market for many companies in neighbouring countries like Sweden. Risks that are most apparent for an internationalised company are political risk, currency risk, capital and interest rate risk, business risk and credit risk. Our intention of this study was to find out how Swedish companies acting on the Estonian market faced the different risks when entering the Estonian market and how they value the risks today.

Möjligheter med Kommersiell Mikrofinans En studie av investeringsklimatet i Sydamerika, Centralamerika och Karibien

I uppsatsen undersöks möjligheterna med kommersiell mikrofinans. Det historiska förloppet bakom mikrofinansinstitutens utveckling studeras och dagens forskning synas. Möjligheterna med kommersiell mikrofinans kopplas sedan samman med en undersökning av avkastningen på det egna kapitalet hos mikrofinansinstitut av olika typer i Sydamerika, Centralamerika och Karibien. Den sista undersökningen genomförs i syfte att hitta lämpliga investeringsklimat i den region som anses ha kommit längst med mikrofinans. Undersökningen av möjligheterna med kommersiell mikrofinans visar att det finns diversifierningsmöjligheter, möjligheter med att anpassa räntederivat från den reguljära finansmarknaden till mikrofinansmarknaden, möjligheter att öppna upp en enorm marknad, möjligheter till hög avkastning tack vare hög återbetalningsförmåga och slutligen att det finns en möjlighet att mätta ett enormt behov i u-länderna.

?Paid pollination? ? en tjänst för odlade grödor och biodiversitet : Analys av den kommersiella pollineringens utbredning och utveckling i Taranaki-regionen, Nya Zeeland

Pollinering är avgörande för ett antal kommersiella grödor samt för olika växtarter i inhemsk vegetation. Honungsbi (Apis mellifera) är en av de viktigaste pollinerarna. I regionen Taranaki i Nya Zeeland finns två aspekter av kommersiell pollinering, dels betalar många biodlare för tillgång till manuka för de antibakteriella egenskaperna honungen får av den, dels betalar frukt- och grönsaksodlare för pollinering av sina grödor. Markägare kan ha ett intresse av att spara manuka på sina marker och få en utkomst från biodlarna genom att dessa betalar för åtkomsten. Studien syftar till att klarlägga de effekter som kommersiell pollinering har i Taranaki-regionen idag och för framtida användning och har utgått från intervjuer med biodlare, frukt- och grönsaksodlare och personer som representerar myndigheterna.

Urban Building vid Hornsbruksgatan

Kandidatprojektet Urban Building vid Hornsbruksgatan med undertiteln Hornsbruksgatan 2012 är ett arkitekturprojekt bestående av ett mindre antal sammanlänkade byggnationer i vilka bostäder, kontor samt kommersiell verksamhet inryms. Den övergripande volymen består av en tydligt långsmal kropp som är placerad längs med gatan. Stor vikt i projektet har lagts vid den arkitektoniska upplevelsen, materialval och beständighet. Gestaltningsmässigt har inga hinder funnits för eklektiska och anakronistiska influenser..

Kommersiella hyresavtal

Detta är ett arbete av juridisk karaktär och arbetet tar fasta på kommersiell hyresrätt. Arbetets syfte respektive avgränsning ämnar besvara frågor gällande relationen mellan parterna i hyresförhållandet med fokus på att hitta ett underlag för hur ett hyresavtal skulle kunna utformas. Arbetet behandlar således, utöver hyreslagens regler, även annan relevant lagstiftning. Med annan lagstiftning åsyftas huvudsakligen avtalslagen Arbetet är dels utfört med traditionell juridisk metod vilket innebär studier av lag, förarbeten, praxis och doktrin och dels med kvalitativ metod med hjälp av intervjuer.


Riskpremien, vad ska man tro? : En studie med facit i hand

The market risk premium is one of the most important parameters in finance. Its value and the ways to calculate a risk premium for the market is a widely debated subject. This thesis examines numerous ways of calculating a risk premium for the Swedish market with regard to how good an estimation they make of a real risk premium. Estimations based on historical periods ranging from 20 to 85 years is calculated as well as a premium based on forward-looking estimates. The real risk premium is solved out for a selection of companies and an index with the help of CAPM.

"Ring P1 på syra" : Om Radio 1, den kommersiella pratradion i Sverige

I april 2011 startade MTG den kommersiella pratradiokanalen Radio 1. I och med lanseringen introducerades ett nytt begrepp i det svenska medielandskapet: kommersiell a?siktsradio. Denna uppsats so?ker att besvara hur Radio 1:s utbud och inneha?ll ser ut, vilka som kommer till tals i Radio 1, vilka influenser man kan finna fra?n den amerikanska fo?rlagan samt vilken position Radio 1 har pa? den svenska radiomarknaden.

Riskbedömning och riskhantering i samband med vägbyggen

The aim with this thesis is to investigate the risk management at the department Road construction, The National Road Administration Region Mälardalen. The aim is also to study how the risk management could be improved to better support the project leaders. Included in theses aims is to examine potential problems with the current risk management and to suggest changes. It is of utter importance to define the concept of risk, to study how risk can be measured and in which ways risk can be analyzed. In doing so, a literary study has be done and fourteen respondents has been interviewed.Risk is to be seen more as a concept than a quantity.

Rykte är A och O, det är en förtroendebransch det här : En studie av auktoriserade revisorers förhållningssätt till skadeståndsrisken och risken för försämrat rykte

En revisor som åsidosätter sina uppgifter kan bli skadeståndsskyldig och en skadeståndstalan mot en revisor leder i regel till att denne får ett försämrat rykte, även i de fall då revisorn faktiskt frias. Idag arbetar många revisorer på stora revisionsbyråer och måste då följa både professionella och kommersiella värderingar. Vissa studier visar att dessa olika värderingar är svårförenade och att problem kan uppstå när professionella yrkesverksamma arbetar i miljöer där också kommersiella värderingar finns. Syftet med denna studie är därför att analysera vilken av skadeståndsrisken och ryktesrisken som upplevs vara värst samt hur riskerna upplevs påverka revisorers arbete i en kontext där de måste förhålla sig till en professionell såväl som en kommersiell logik. För att uppfylla detta syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med nio auktoriserade revisorer på tre av de största revisionsbyråerna i Sverige.

Balansgången ?mellan ?kommersiell? framgång? och? exklusiv? image : ? ?Att? lyckas ?med ?varumärkesutvidgning ?nedåt ?av ?lyxvarumärken

Many? luxury? companies? within? the? fashion? industry? today? choose? to? extend? their? brands downwards? in? order? to? reach? new? customer? segments? and? hence? increase? their? profitability.? A? brand? extension? strategy? that? leverages? the? core? values? of? the? luxury? brand? is? a ?new ?possibility ?for ?luxury ?brands ?to ?position ?themselves ?towards ?a ?broader ?customer ?base.?? Meanwhile? there? is? a? risk? that? the? extension? dilutes? the? image? of? the? luxury? brand? and? has? a? negative? effect? on? the? company? in? the? long? term.? Thus? a? tradeoff? exists? between? becoming? more? accessible? and? maintaining? the? exclusivity? of? the? luxury? brand.? The? objective? of? this? thesis ?is ?to ?investigate ?how ?luxury ?brands ?that ?perform? downward ?brand ?extensions ?to? reach? new? markets? can? succeed? with? this? strategy? without? diluting? the? brand? image.? This? is? achieved? by? studying? the? perceptions? of? the? new? target? segment? towards? the? extension? of? luxury? brands.? The? results? of? the? study? show? that? the? risk? of? brand? dilution? is? minimized when? the? core? values? of? the? luxury? brand? are? transferred? to? the? brand? extension? while? the extension ?at ?the ?same ?time ?is ?successfully ?targeted ?towards ?the ?specific ?customer? segment..

Risk och fosterdiagnostik : En antropologisk studie inom mödrahälsovården

Syftet med denna uppsats är att undersöka uppfattningar om risk inom mödrahälsovården. Den behandlar hur barnmorskor och deras patienter uppfattar risk i samband med och runt en graviditet och hur de hanterar denna. En av metoderna för att hantera risk är fosterdiagnostik, vilket syftar till att finna riskgraviditeter. Fokus har främst varit på barnmorskor med frågeställningar kring hur de informerar om risk och fosterdiagnostik, hur de ger råd och hur de uppfattar den inverkan detta har på deras patienter och hur dessa reagerar..

Risk och krishantering : bevarandepolitik och normaliseringsproduktion

In this essay, Risk and crisis management Conservation policy and normalization production, I discuss how societies, communities and individuals are responsible for the handling of catastrophes and crises. Risk and vulnerability analyzes are parts of modern risk and crisis management. The purpose of these analyzes is to prepare people and organizations for any crises. For managing this it is necessary to comprehend, be able to change mindset in creating concrete tasks and inform others.The purpose of this essay is to analyze modern risk and crisis management by studying empirical material, such as interviews, observations and literature. My aim is to combine these materials and study how they cooperate.One of the findings in this essay is that risk and vulnerability analyzes are of great complexity. These analyzes require a discussion in order to identify the development of the society's crisis management system, as well as the continued support of the individuals that have a responsibility for preventing and preparing their organizations..

Hur uppfattas riskinformationsbroschyrer? - teoretisk analys och experimentell studie av riskinformation

Information about the risks involved shall be distributed to the people living in the area nearby to potentially dangerous installation. Swedish law stipulates strict requirements on what information should be supplied, but the law itself does not give any guidance on presentation. The main purpose of the study is to give recommendations on how to improve the information brochures. Within the study, eight people working with risk information have been interviewed and seven different risk information brochures have been studied. Also, a theoretical analysis and a practical experiment were performed using brochures from two municipalities.

Värdering av föroreningsrisk - Ett förslag till angreppssätt för värdering av föroreningsrisk till följd av emission från en vägkonstruktion

When constructing a road the risk of emission of substances from the used materials to the surrounding environment has to be evaluated. The aim of this study is to present a proposal for how to evaluate the risk of contamination as a result of emission from the materials in a road construction. The study is based on literature studies, an inventory and a questionnaire that examines how experts in governmental agencies, industries and universities evaluate the risk of contamination. The inventory indicates that guidelines for evaluating the risk of emission from secondary materials in a road construction do not exist. The conclusions from the questionnaire are: that there is no common way to evaluate the risk of contamination as a result of emission from materials in the road construction, there is no uniform interpretation of the terms "minor" and "significant" risk of contamination and that the evaluation is subjective.

1 Nästa sida ->